"Η επόμενη ημέρα πρέπει να βρει όρθια τη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα"


Άρθρο της Βουλευτή Π.Ε. Κοζάνης Καλλιόπης Βέττα για την οικονομία και τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ:


"Το προσεχές διάστημα ανοίγουν σταδιακά οι περισσότεροι κλάδοι της οικονομίας έπειτα από μια μακρόχρονη περίοδο σκληρών περιοριστικών μέτρων τα οποία, δυστυχώς, δεν αποσόβησαν την μεγάλη αύξηση των θανάτων, των διασωληνομένων και των κρουσμάτων.

Οι θυσίες των συμπολιτών μας θα μπορούσαν να είχαν περιοριστεί αν υπήρχε συντονισμένο σχέδιο για την ενίσχυση του ΕΣΥ, την δημιουργία ΜΕΘ («χαμένα χρήματα» έλεγε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος), μαζικά και δωρεάν τεστ σε χώρους εργασίας και πρωτοβάθμια πρόληψη.

Σήμερα, οι υγειονομικές ενστάσεις για το άνοιγμα της οικονομίας είναι πολλές: οι φόβοι για ένα τέταρτο κύμα πανδημίας, η προχειρότητα με τα self test, η πίεση στα νοσοκομεία, ο υψηλός αριθμός των διασωληνομένων εκτός ΜΕΘ, συνιστά ένα πλαίσιο που προβληματίζει την επιστημονική κοινότητα και ανησυχεί τους πολίτες.

Η κυβέρνηση υπό την πίεση της κοινωνικής δυσαρέσκειας, της απογοήτευσης και της οργής για το πλέον αυστηρό και ατελέσφορο lockdown στην Ευρώπη δίνει το σήμα για την επανέναρξη της οικονομίας, υιοθετώντας ξανά τη λογική «βλέποντας και κάνοντας». Εμείς θεωρούμε ότι η επανέναρξη της οικονομίας είναι ένα, καταρχήν, αναγκαίο βήμα: οι επιχειρηματίες και οι εργαζόμενοι μπορούν να σταθούν ξανά στα πόδια τους, να στηρίξουν τους εαυτούς τους και την ελληνική οικονομία ώστε να αφήσουμε πίσω τις μαύρες ημέρες του τελευταίου έτους.

Ωστόσο, για να γίνει αυτό δεν αρκούν οι καλές προθέσεις, ούτε βεβαίως η λογική «κολυμπήστε και αργότερα ίσως πετάξουμε ένα σωσίβιο για όσους έχουν επιπλεύσει». Αντίθετα, χρειάζονται συγκεκριμένες κινήσεις τόνωσης της οικονομίας, της επιχειρηματικότητας και του κόσμου της εργασίας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. από την αρχή της πανδημίας με τα προγράμματα Μένουμε Όρθιοι 1 και 2, είχε παραθέσει τις τεκμηριωμένες προτάσεις του για την ανάσχεση της κρίσης. Δυστυχώς, η κυβέρνηση δεν έδειξε πολιτική τόλμη να τις υιοθετήσει, γεγονός που οδήγησε την χώρα στα εξής αρνητικά ρεκόρ: • Τρίτη χειρότερη επίδοση του ΑΕΠ στην ευρωζώνη το 2020 • Εκτίναξη του δημόσιου χρέους • Οι εργαζόμενοι υπέστησαν την τρίτη μεγαλύτερη μείωση εισοδήματος στην Ευρώπη • Το σύνολο των επιχειρήσεων και των δραστηριοτήτων της οικονομίας είχε απώλεια 41,6 δισ. το 2020 • Το 23% των επιχειρήσεων δηλώνουν πολύ ή αρκετά πιθανόν να κλείσουν, ενώ σε κλάδους όπως η εστίαση, το ποσοστό ανέρχεται στο 41.7% και στο εμπόριο στο 34% • Τα 7 στα 10 νοικοκυριά με κύρια πηγή εισοδήματος την επιχειρηματική δραστηριότητα υπέστησαν μείωση, με μέσο όρο 27,2%. Σύμφωνα, δε, με ευρήματα του Ινστιτούτου Μελετών της ΓΣΕΒΕΕ, 1 στις 2 από τις μικρές επιχειρήσεις έχουν ταμειακά διαθέσιμα το πολύ για έναν μήνα και 4 στις 10 αντιμετωπίζουν το φάσμα του λουκέτου.


Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν ότι η ελλιπής στήριξη και η ανασφάλεια που εντείνεται από τις κυβερνητικές παλινωδίες, πλήττουν δυσανάλογα τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Την επόμενη ημέρα ο κίνδυνος για κλείσιμο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, γενικευμένες απολύσεις, επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων και έκρηξη των ανισοτήτων, είναι μεγάλος. Χρειάζεται ένα συνεκτικό και ολιστικό σχέδιο υποστήριξης της ραχοκοκαλιάς της πραγματικής οικονομίας και επανεκκίνησης με βιώσιμους και δίκαιους όρους.


Ο ΣΥΡΙΖΑ και σε αυτή την φάση εκπόνησε ένα σχέδιο το οποίο εκτείνεται σε τρεις πυλώνες: το ιδιωτικό χρέος που δημιουργήθηκε στην πανδημία, την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων και το πλαίσιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους.

Οι προτάσεις αναλυτικότερα είναι οι εξής:

1ος ΠΥΛΩΝΑΣ: ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ

Από την αρχή της πανδημίας έως το τέλος του 2020 δημιουργήθηκαν 17 δις ευρώ νέα χρέη προς δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία και τράπεζες.


Για Οφειλές προς το Δημόσιο η ρύθμιση περιλαμβάνει:

Χρέη προς ρύθμιση: Οφειλές προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία που ήταν πληρωτέες ή κατέστησαν ληξιπρόθεσμες την περίοδο της πανδημίας

Δικαιούχοι: (α) φυσικά πρόσωπα με απώλεια εισοδήματος ή απώλεια της θέσης εργασίας (β) επιχειρήσεις που ανήκουν στους πληττόμενους κλάδους

Περιεχόμενο ρύθμισης: (α) πλήρης διαγραφή τόκων και προσαυξήσεων (β) διαγραφή μέρους βασικής οφειλής, για συγκεκριμένες κατηγορίες χρεών (γ) αποπληρωμή της υπόλοιπης οφειλής σε έως 120 δόσεις


Κούρεμα βασικής οφειλής για τις εξής κατηγορίες οφειλών: • Φόρος εισοδήματος • Τέλος επιτηδεύματος • ΕΝΦΙΑ • Ασφαλιστικές εισφορές για τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυταπασχολούμενους • Εισφορά αλληλεγγύης.


Κριτήριο για το ποσοστό κουρέματος: - Νοικοκυριά: ποσοστό απώλειας εισοδήματος - Επιχειρήσεις: ποσοστό μείωσης του τζίρου

Συγκεκριμένα: • Μείωση εισοδήματος/τζίρου 10%-29% : μείωση της βασικής οφειλής κατά 40% • Μείωση εισοδήματος/τζίρου 30%-40%: μείωση της βασικής οφειλής κατά 50% • Μείωση εισοδήματος/τζίρου άνω του 40%: μείωση της βασικής οφειλής κατά 60%


Για τα Χρέη προς τις Τράπεζες, προτείνεται:

• Αναστολή πληρωμών. • Περίοδος χάριτος για ρυθμισμένες οφειλές. • Επιμήκυνση περιόδου αποπληρωμής • Διαγραφή μέρους της οφειλής για ευάλωτους και πληττόμενους.


2ος ΠΥΛΩΝΑΣ: ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

Η διαγραφή των χρειών είναι ένα μόνο τμήμα της αναγκαίας οικονομικής πολιτικής. Η ενίσχυση της ρευστότητας αποτελεί μια απαραίτητη παρέμβαση για την οποία εξειδικεύουμε με μια σειρά από προσωρινά και μόνιμα μέτρα:


1. Κάλυψη τμήματος επιταγών/αγορών επιχειρήσεων μέσω κρατικού δανεισμού Πρόγραμμα κρατικής δανειοδότησης για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις Ύψος ενίσχυσης: 30% του κόστους προμηθειών που είχαν οι ε